Κεραυνοί και αυτοκίνητο. Είναι ασφαλές καταφύγιο σε περίπτωση εκδήλωσης καταιγίδων με κεραυνούς;

Πολλοί είναι εκείνοι που ανησυχούν πως θα τους χτυπήσει κεραυνός, ακόμα και όταν βρίσκονται στο αυτοκίνητό τους, όμως δεν έχουν να φοβούνται κάτι.

Το αυτοκίνητο αποτελεί έναν ασφαλή χώρο καθώς είναι «κλωβός Faraday», δηλαδή ένας χώρος που μπορεί να μας παρέχει ασφαλές καταφύγιο σε περίπτωση εκδήλωσης καταιγίδων.

Ο κλωβός Faraday, είναι ένα μεταλλικό πλέγμα που θωρακίζει τον χώρο από ηλεκτρικά πεδία και ηλεκτρομαγνητικά κύματα και αναφέρθηκε για πρώτη φορά στα πειράματα του Michael Faraday το 1836, ενώ η απουσία πεδίου στο εσωτερικό μεταλλικού φλοιού είχε παρατηρηθεί για πρώτη φορά από τον Benjamin Franklin το 1755.

Οι ηλεκτρολόγοι και οι φυσικοί χρησιμοποιούν τέτοιου είδους μεταλλικές θωρακίσεις για να απομονώσουν κυκλώματα και συστήματα από εξωτερικά ηλεκτρικά πεδία. Ένα γνωστό παράδειγμα κλωβού είναι η πόρτα ενός φούρνου μικροκυμάτων που περιέχει μεταλλικό πλέγμα. Αυτό εμποδίζει τα μικροκύματα να εξέλθουν από τη συσκευή, επιτρέπουν όμως την διέλευση του ορατού φωτός που έχει μικρότερο μήκος κύματος.

Χαρακτηριστική εκδήλωση του φαινομένου στη φύση είναι ότι όταν χτυπάει κεραυνός τα αεροπλάνα (και αυτό συμβαίνει συχνά) οι επιβάτες δεν παθαίνουν ηλεκτροπληξία, κανείς δεν παθαίνει τίποτε.

O κλωβός αποτελείται από ένα μεταλλικό πλέγμα (ή κάποιο άλλο αγώγιμο υλικό), το οποίο επιτρέπει στο ηλεκτρικό ρεύμα να περάσει μέσα από το υλικό. χωρίς να επηρεάζει ό,τι βρίσκεται στο εσωτερικό του. Το ρεύμα δηλαδή κινείται γύρω από το άτομο που φοράει τη στολή και όχι μέσα σε αυτήν. Το αυτοκίνητό μας, ουσιαστικά, αποτελεί έναν κλωβό Faraday, γι’ αυτό και είμαστε ασφαλείς μέσα αν πέσει κεραυνός.

Εάν το όχημά μας είναι κατασκευασμένο από μέταλλο, αυτό στην πραγματικότητα μας προστατεύει από την αστραπή. Το αυτοκίνητο πρέπει να έχει μεταλλική οροφή, έτσι ώστε η ηλεκτρική ενέργεια να μπορεί να εξαπλωθεί στο εξωτερικό του οχήματος χωρίς να επιβαρύνει τους επιβαίνοντες.

Tο τζάμι του παρμπρίζ και των παραθύρων είναι μονωτήρας, οπότε και παρέχει κάποια προστασία. Ωστόσο, η προστασία μειώνεται αν έχουμε κατεβασμένο ένα παράθυρο, καθώς αυξάνουμε την πιθανότητα να περάσει ο κεραυνός στο εσωτερικό και να κάψει τα ηλεκτρονικά, ή να δημιουργήσει συνθήκες βραχυκυκλώματος που θα ανοίξουν οι αερόσακοι του οχήματος. Εάν οδηγούμε ένα κάμπριο αυτοκίνητο χωρίς μεταλλική οροφή τότε δεν πρέπει να περιμένουμε το αυτοκίνητό σας να σας σώσει, αν χτυπηθούμε από αστραπή. Δεν υπάρχει αρκετό μέταλλο για να μας προστατεύσει.

Author: Φωτακίδης Χρήστος

Physics Teacher-Blogger

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s